MochiCard, kit de desenvolupament programable creat per a les classes de Scratch Barcelona
Aquest nou trimestre de robòtica que encarem, tenin a Scratch Barcelonauna sorpresa molt especial per als nostres estudiants i varem ser al programa de Catalunya Radio, Revolució 4.0 per a explicar-ho. (Minut 13.45)
Nova MochiCard 2.0, més sensors programables i més blocs de programació
Ni més ni menys que una nova versió de la placa MochiCard 2.0. Placa amb més sensors, més prestacions i més blocs de programació per a donar ales a la creativitat.
El motiu de que ens impulsa a desenvolupar les nostres propies eines és l’input que rebem de l’alumnat
Any rere any hem vist quins sensors són els més necessaris a la hora de desenvolupar projectes i és per
MochiCard 1.0
això que aquesta nova versió ha tingut en compte tot el feedback dels nostres estudiants per poder gaudir al màxim de la programació.
Sabem que la robòtica encara és una assignatura on predominen els nens però també hi ha nenes i les hem de cuidar per a que segueixin super motivades.
Sobretot durant les fases de disseny de la placa vam tenir en consideració la opinió del sector femení doncs és important tenir en compte la seva opinió si es vol fomentar que més noies estudiin aquesta matèria.
Reptes preparats:
Prepareu-vos per convertir la placa en un mando teledirigit
Realitzar projectes alarma que t’avisin quan el teu xocolata calent és a punt
Recollir informació ambiental d’humitat
Treballar amb la lluminositat i fer que el robot es desperti
Programar diferents mirades i donar-li personalitat al Mochi.
Sent sempre evidentment el límit la vostra imaginació.
A dominar tots aquests recursos per poder programar les funcionalitats que vulgueu
Durant el 2n trimestre l’alumnat de Scratch Barcelona ha après a utilitzar eines de disseny 2D i 3D.
A través de reptes guiats i reptes lliures han pogut desenvolupar les seves capacitats de dissenyadors. Tenint en compte quines caracteristiques han de tenir els projectes per a que puguin ser impressos de forma òptima amb la tècnica d’impressió 3D FDM.
Finalment les últimes setmanes han posat foco en el desenvolupament d’un projecte final, que durant aquestes setmanes estem fabricant.
Aviat arribaran les figures a les escoles
Cada any ens fa molta il·lusió que arribi el moment en que l’alumnat reb els seus projectes 3D amb molta felicitat.
És una de les etapes més complicades per a nosaltres ja que el procés de prototipatge amb impressora 3D és lent i tediós, sol durar moltes setmanes.
Però veure la cara dels nostres alumnes quan arriba aquest moment no te preu.
Una de les pràctiques que veiem que ha tingut molt èxit aquest any és el disseny d’un prototipatge d’un tauró o una balena. Amb l’ajuda del professorat han pogut dissenyar amb èxit aquest animal marítim i molts alumnes l’han personalitzat i escullit com a projete final.
Mar Masulli és la dona emprenedora CEO de BitMètrics, empresa puntera del camp de la robòtica industrial i la intel·ligència artificial.
Què és BitMetrics, quina és la necessitat que solucioneu?
BitMetrics és una empresa tecnològica especialitzada en intel·ligència artificial, visió artificial i robòtica. Facilitem la robotització de tasques de manipulació d’objectes que requereixen coordinació ma-ull en contextos variables i també l’automatització de controls visuals de qualitat.
Pregunta del milió. Creus que els robots substituiran la feina de les persones? Quines feines veus que són les que quedaran enrere i quines les feines noves feines per les quals faran falta professionals?
Crec que el futur és col·laboratiu entre persones i eines tecnològiques com a robots i programari. La tecnologia ens permet deixar de fer treballs perillosos o molt repetitius i de baixa qualificació. Cosa que repercuteix en la salut i la satisfacció personal.
El futur és col·laboratiu entre persones i eines tecnològiques com a robots i programari
Les noves generacions ja no volen fer determinats treballs que continuen sent necessaris perquè els processos productius funcionin (alimentar màquines, moure objectes…) i aquestes tasques son precisament les que hem d’automatitzar.
Però el que realment veig apassionant són les possibilitats de progrés i m’agradaria animar a les noves generacions a formar-se en assignatures STEAM per a tenir un rol actiu i positiu no sols en la definició, sinó en la implementació del quin i com volem que sigui el nostre futur.
Encadenant amb la anterior pregunta… Quina formació creus que serà indispensable tenir en un futur?
Simplement crec que cal adoptar una actitud de lifelong learning perquè les possibilitats són moltes i no només hem d’enfocar-nos en gaudir de la tecnologia, també podem crear-la i fer-ho des d’una perspectiva positiva i inclusiva per a persones de qualsevol edat.
Cal adoptar una actitud de lifelong learning!
De petita com veies tot el món de la robòtica. Senties atracció i interès per aquest camp? T’imaginaves que acabaries liderant una empresa d’IA i robòtica?
De petita els robots eren per a mi una cosa llunyana, del futur, amb múltiples propostes que ens feia la ciència-ficció. Però la meva mare adoptava tot tipus de tecnologia domèstica (i ho continua fent avui dia) pel que diguem que hem estat una família de early adopters.
D’adolescent només em vaig imaginar treballant en tecnologia, no en intel·ligència artificial. Aquest concepte em quedava molt lluny.
La meva mare adoptava tot tipus de tecnologia domèstica.
Quins valors teniu a la empresa per mantenir la tecnologia al servei de les persones?
La persona ha d’estar en el centre. La tecnologia al servei de les persones, i no a l’inrevés. Hem de ser autoresponsables amb nosaltres mateixos i amb els nostres fills i conrear les nostres capacitats i intel·lecte. Això, a més de l’emocional, ens fa únics.
La tecnologia al servei de les persones, i no a l’inrevés.
Com a dona i aprofitant el recent 8M, què creus que es pot fer per a motivar a que mes dones acabin en posicions de decisió al món tecnològic?
Les futures generacions tindran més referents perquè, tot i que no som moltes, ja hi ha dones al mon tecnològic! i des de Scratch Barcelona esteu fent una important labor per arribar a edats més primerenques. Felicitats!
Crec que aquestes són dues grans eines per a fomentar el talent femení STEAM.
Quin consell donaries als estudiants que cursen programació i robòtica actualment? Com a mare, quines àreas creus que són importants que descubreixin els infants?
Provar, provar i provar. Anar un pas més enllà. Els recomanaria no frustrar-se perquè les coses no surten a la primera i que si tenen una idea, comencin a aterrar-la per parts, sense renunciar al tot, tenint present que els projectes grans es construeixen de mica en mica, pas a pas.
Els infants han de provar, provar i provar. Anar un pas més enllà. Els projectes grans es construeixen mica en mica, pas a pas.
Com a mare considero que les competències digitals i STEAM son imprescindibles!!
MochiCard, primer premi al Women Startup Challenge de Dones en Xarxa
Estem molt contents de compartir que MochiCard, el nostre projecte educatiu de programació per a nens i nenes, ha guanyat el primer premi del Woman Startup Challenge. Aquest concurs és una oportunitat per a empreses liderades per dones per presentar els seus projectes innovadors i buscar finançament per desenvolupar-los.
Estem segurs que a molts d’entre vosaltres us agrada dissenyar i crear coses noves. Si això és així, el disseny 3D és una tècnica que us pot resultar molt útil per desenvolupar la vostra creativitat encara més.
L’objectiu principal d’aquest joc és aconseguir superar els nivells amb el cub, a mesura que aneu superant els nivells, aquests seran més difícils però no impossibles.
Aquestes són les instruccions següents per poder jugar a aquest joc:
Per a la mobilitat: tecles WASD, les fletxes o toqueu la pantalla si esteu jugant des d’un dispositiu tàctil.
Eviteu tocar els obstacles i eviteu caure.
Arribeu als punts de control per canviar el punt de reaparició.
Premeu la tecla “c” per tornar al darrer punt de control.
Esperem que us hagi agradat aquest joc i si us animeu a desenvolupar un videojoc de plataformes no dubteu en entrar a Scratch School on trobareu més de 70 cursos per a practicar i també jocs de plataformes com per exemple Pegaso a les plataformes.
Des de Scratch Barcelona t’animem a seguir programant aquestes festes de Nadal i a continuar desenvolupant el pensament computacional.
Recentment, els alumnes de Scratch Barcelona han estat fent projectes a classe sobre Nadal. Entre d’altres projectes alguns han estat sobre postals interactives per ajudar a Santa Claus a fer la llista dels regals.
Aquest joc comença llençant preguntes del Santa Claus cap a l’úsuari. Preguntes com per exemple: què necessites per vestir, per llegir, per jugar, per menjar, etc.
Per jugar fes click al Santa Claus
Classes elaborant postal interactiva
Aquí podeu observar el procediment que han fet els alumnes per fer aquest joc nadalenc, que a primera vista sembla difícil, però en realitat és molt fàcil de fer. I si us animeu també podeu programar des de casa les vostres propies felicitacions nadaleques. Només cal que disposeu d’ordinador, connecció a internet i moltes ganes de gaudir del Nadal.
Curs de felicitacions Nadalenques a Scratch School
Si voleu programar més projectes com aquest podeu entrar a Scratch School, la nostra acadèmia online de programació i aprendre desenvolupant el projectes més divertits.
El Women Startup Challenge és un repte de dones en xarxa, que principalment se centra a donar visibilitat, potenciar a les dones líders de StartUps i reunir i mostrar el talent de les dones de tota Espanya, així com compartir la seva visió sobre les tendències del sector TIC (Tecnologies de la informació i les comunicacions). Aquest projecte bàsicament està enfocat en donar possibilitats de creixement, coneixement i de posar el focus sobre les dones emprenedores. En aquest repte, participen dones emprenedores on només hi haurà 10 projectes guanyadors amb certs premis.
Els alumnes de Scratch Barcelona participen al Projecte d’investigació GenZAI (Moonshot R&D program): AI and Robots for Social Good – Waseda University (Japó)
Recentment, l’equip de Scratch Barcelona, ha tancat un acord perquè els alumnes puguin participar en aquest projecte d’investigació mundial.
Principalment, Project GenZAI, és un projecte originat al Japó, on treballen principalment amb la intel·ligència artificial.