Hola Scratchers! Aquest 3r Trimestre, hem començat a aprendre a programar amb els més petits amb l’ajuda d’un robot educatiu anomenat “Robot Mouse”! I creiem que pot ser interessant compartir amb vosaltres: pares/mares i educadors/es, les activitats que es poden arribar a fer!
Funcionament del ratolí:
Els botons de la part superior del ratolí i les targetes de programació, estan associades a un color segons la seva funció. D’aquesta manera podem saber que:
Les fletxes blaves, grogues, liles i taronges corresponen a les 4 direccions: endavant, endarrere, gir a la dreta i gir a l’esquerra.
El botó vermell i el llamp correspon a una acció, en aquest cas fa tres sorolls diferents aleatoris.
I el botó verd i el groc, serveixen per accionar el programa i per esborrar-lo.
Un cop apreses les nocions bàsiques, l’objectiu és guiar el nostre ratolí fins al formatge. Amb aquest objectiu, podem fer diferents activitats i adaptar-les en funció de l’edat i/o experiència dels més petits. Aquí us compartim unes quantes que us poden resultar interessants:
1. ELS LABERINTS:
Per començar, podem crear diferents laberints que a poc a poc van pujant de dificultat. A aquesta activitat li podem afegir unes consignes per fer-los més interessants. Per exemple: Passar per un túnel del circuit o començar amb el ratolí en una direcció en concret. El límit està en la vostra imaginació!
En el cas dels nostres alumnes, hem decidit donar-li a les targetes dels “llamps” diferents significats per fer el repte més interactiu:
Significat 1: Punt de recàrrega
Com els robots necessiten energia per funcionar, li hem donat el significat de “punt de recàrrega” perquè al nostre ratolí no li falti energia per arribar al formatge. També hem afegit el botó “Action” perquè faci un soroll quan passi per sobre d’un punt de recàrrega.
Significat 2: Obstacle
De la mateixa manera que els robots necessiten energia per funcionar, es pot donar un curtcircuit i deixar de funcionar, per tant aquests llamps els hem d’esquivar.
Símbols nous: La clau
En el joc no està res escrit, per tant podem reinterpretar els símbols a la nostra manera i/o afegir targetes noves de programació. En el nostre cas, hem afegit el símbol d’una “clau” la qual té la capacitat d‘obrir la barrera que estigui al seu davant i així:
Alliberar el formatge o a un altre ratolí que hàgim de rescatar.
Agafar una drecera.
Deixar el camí lliure per passar.
2. ESQUIVAR EL RATOLÍ
En aquesta activitat, li hem afegit un altre obstacle: un ratolí blau, però en aquest cas, no és un obstacle estàtic com els altres. L’objectiu d’aquesta activitat és el mateix que la dels laberints: arribar al formatge, però aquesta vegada, a més a més de programar el nostre ratolí, haurem de tenir en compte el camí per on va el ratolí blau per no xocar.
Aquí podem fer dues coses depenent de la dificultat que li volem donar:
1- Programar el ratolí blau un recorregut senzill i que es repeteixi tota l’estona. Per exemple: una casella endavant i una enrere. Aquest mètode està pensat per a nens més petits.
2- Programar-li un recorregut una mica més llarg però que només es repeteixi un cop, d’aquesta manera qui hagi de programar el seu ratolí, haurà de memoritzar el recorregut del ratolí blau per pensar quin camí pot seguir per no xocar. Aquest segon mètode, està pensat per fer amb nens més grans o amb nens amb facilitat per memoritzar. I recomanem accionar alhora els dos ratolins, quan el programa ja estigui llest, per comprovar si xoquen o no.
3. MEMORITZAR CIRCUITS:
Per acabar, volem compartir una activitat en què les targetes de programació són les protagonistes. En tot cas, podem utilitzar-les en les activitats anteriors i fer que els nens recreïn el recorregut abans de programar-lo o utilitzar-les com a suport per als nens que les necessitin. En aquestes activitats veureu que hi ha nens que programen directament el ratolí i altres que utilitzen les targetes per situar-se i no perdre’s. Però en aquest cas, els hi donarem més protagonisme.
L’objectiu de l’activitat és memoritzar la programació d’un dels ratolins i repetir-la amb les targetes de programació. Podem començar amb programacions senzilles i a poc a poc anar-les complicant. També podem afegir accions entremig del circuit amb les targetes d’acció com el llamp o la clau i, un cop superada, fer-la al revés: memoritzar les targetes de programació i després programar el ratolí.
Per acabar, també podem començar amb pocs passos i anar afegint-ne de dos en dos sense oblidar els passos anteriors. Per exemple si memoritem aquesta seqüència: un endavant i un gir a l’esquerra. I després afegim: dos passos endavant, haurem de recordar tota la seqüència: un endavant, un gir a l’esquerra i dos passos endavant. I així successivament.
Esperem que les activitats us hagin resultat interessants, i hàgiu agafat idees per les vostres classes o temps lliure a casa.
Sóc Educadora, i també una "friki" de l'escriptura creativa i de la construcció de personatges, sobretot de les seves històries.
Vaig topar amb el món de la robòtica una mica per casualitat, però de seguida em vaig enganxar i no va passar gaire temps fins que em vaig adonar que a penes havien nenes i noies interessades a aprendre programació. Així que em vaig dir: Mariona, això no pot ser!
Vaig començar amb Scratch i MBOT, però de seguida em va picar la curiositat per saber-ne més, així que no és estrany que se'm donés per aprendre també disseny i impressió 3D. Jo sóc així, si alguna cosa m'interessa, a l'atac! Així que si m'hagués de quedar amb una cosa, no sabria que escollir!