L’Scratch Challenge de mSchools és una proposta didàctica centrada en el desenvolupament del pensament computacional a l’aula mitjançant l’aprenentatge de Scratch.
La final de l’Scratch Challenge s’ha celebrat aquest any 2019 a la Farga de l’Hospitalet, agrupant nens i nenes programadors i creatius de diferents centres educatius de Catalunya.
El repte d’aquest any ha estat el desenvolupament d’un repte de Trivial que ha fet que nens i nenes donéssin lo millor de sí per crear-lo.
Els professors de Scratch Barcelona, Joan López y Natàlia Pujades hem estat part del jurat que ha evaluat aquest projectes juntament amb mestres implicats en el sector i l’equip del Citilab.
En aquesta ocasió hem entrevistat a un dels grups que ens va sorprendre tant per la seva execusió ràpida del repte proposat i com per fer-ho de forma impecable!
Els integrants de l’equip són: Oriol Colell, Júlia Arumí i Josep Canals. (13 anys)
Escola a la que pertanyen: INS Sant Llorenç de Morunys
Entrevista a TrioLord, els guanyadors de Scratch Challenge
Com us en veu assabentar de la convocatòria per participar la Scratch Challenge?
Quan fèiem 5è de primària, la nostra tutora ens va proposar participar a l’Scratch Challenge i des de llavors que hi hem participat cada any.
A la final del Scratch Challenge veu arribar els programadores dels millors projectes presentats a tot Catalunya. Com va ser l’experiència d’arribar fins allà? Veu haver de treballar molt?
Quan fèiem 6è ja vam arribar a la final, i aquesta vegada l’experiència va ser molt emocionant. En canvi, aquest curs, tot i que també ens va fer moltíssima il·lusió poder arribar a la final, ja no va ser tant espectacular perquè ja sabíem més o menys el que trobaríem.
Creieu que el vostre professor/a va tenir un paper important per empenye-us a participar?
Al principi, és a dir, quan ens vam presentar per primera vegada al concurs, creiem que el paper de la nostra mestra va ser essencial, ja que ens va motivar a crear i investigar amb l’Scratch.
Des d’aquell moment l’empenta a concursar ens l’hem donat nosaltres mateixos, com a repte de superació, però no cal oblidar que en tot moment hem tingut el professor com a suport.
Heu fet algun curset complementari a l’escolar relacionat amb la programació?
No, no hem fet cap curs complementari. De fet, abans de presentar-nos al concurs, només havíem utilitzat l’Scratch algun dia puntual a l’escola.
Podem considerar-nos autodidactes, ja que la majoria de programes que utilitzem en els nostres projectes els hem descobert nosaltres mateixos.
Com vau viure l’experiència de Scratch Challenge i els Student Awards? Creieu que l’oblidareu fàcilment?
Va ser brutal i molt emocionant. I pensem que és una d’aquelles experiències que tothom a qui li agrada la tecnologia i la programació, hauria de viure una vegada a la vida.
No serà gens fàcil d’oblidar.
Creieu que feu un bon equip? Sabrieu definir els rols de cadascun? Si hi ha algun perfil més creatiu, algún més tècnic… Creieu que heu aportat punts de vista diferents?
Sí, a més, gràcies a totes les estones que hem compartit programant, ens hem anat coneixent entre nosaltres i ens hem adaptat al fer de cadascú.
Definir rols és una mica difícil, però podríem dir que el Josep és com el més detallista del grup, ja que li encanta retocar els petits detalls. L’Oriol és el més tècnic i li encanta investigar el funcionament de nous blocs. Finalment, la Júlia és la més creativa, i sempre té propostes per anar construint els nostres projectes.
També cal dir que tenim punts de vista molt diferents, i de vegades ens costa arribar a un acord, però pensem que està bé ser així, perquè el projecte s’enriqueix.
Què us va semblar el repte proposat al Scratch Challenge? El veu trobar, fàcil, difícil, assequible…? Si tinguéssiu oportunitat de proposar un repte pels concursants del proper any! Què els hi farieu programar?
Era difícil. Al principi ens vam quedar bloquejats, però a mesura que va anar passant l’estona, vam anar trobant solucions als problemes que se’ns plantejaven.
Creiem que ja està bé que el repte sigui un pèl difícil, i que hi hagi múltiples solucions possibles.
Si poguéssim proposar un repte, faríem un projecte on l’objectiu sigui construir un joc a partir dels diferents tipus de blocs que trobem a l’Scratch.
*Pregunta tècnica: Com veu resoldre la part de l’elecció de preguntes per categories. Veu anar directes a fer-ho a través de llistes. Podrieu fer una petita explicació de perquè us veu decantar per aquesta opció?
Vam resoldre aquest apartat mitjançant les llistes, després d’haver intentat altres solucions que no ens van acabar de funcionar.
Finalment ens vam decantar per fer-ho així, perquè és una manera ràpida de tenir totes les preguntes enregistrades i de que se’n pugui escollir fàcilment una d’aleatòria.
Què dirieu a nens i nenes d’altres escoles que es plantejin participar en la pròxima convocatòria?
Que no es rendeixin, i que tot, absolutament tot és possible si s’hi posen ganes! I que si una cosa no els hi surt, ho tornin a intentar tantes vegades com faci falta!
Teniu més o menys decidit què voleu estudiar o ser de grans?
Sincerament, no. Però tenim força clar que el món de la programació el volem mantenir com a “hobby”.
Teniu algun projecte d’equip que volgueu compartir amb els lectors perquè vegin del que sou capaços. 🙂
Sí! A qui a continuació deixem l’adreça per poder accedir a dos dels nostres projectes.
Moltes gràcies!
Ho vaig passar molt bé fent de jurat i vaig al·lucinar amb el vostre talent!