“La importància de fer un ús responsable de les pantalles a la infància i adolescència” Entrevista a Joan Carles Folia

importancia us responsable pantalles

“La importància de fer un ús responsable de les pantalles a la infància i adolescència” Entrevista a Joan Carles Folia

Les pantalles són una part integral de la vida quotidiana de la majoria de nosaltres. A Scratch Barcelona, ens enfoquem en educar joves i pares sobre l’ús adequat de la tecnologia digital fomentant habilitats com la programació, el disseny i el desenvolupament de projectes. Per això, hem decidit entrevistar un dels nostres col·laboradors, Joan Carles Folia, expert en educació, creixement personal i que últimament ha fet molts tallers d’orientació familiar sobre l’ús de les pantalles en els més joves.

No pot ser que una nena de 12 anys estigui dues hores sola tancada a la seva habitació amb un mòbil a les mans. 

No podem donar un dispositiu als joves i despreocupar-nos-en.


Acompanyeu-nos en aquesta interessant conversa amb Joan Carles Folia i aprenguem com guiar els joves cap a un futur digital equilibrat

Quí és Joan Carles Folía i quin és el teu recorregut?

Joan Carles Folia Coach pantalles

Jo vaig començar molt jove a treballar per a les persones. 17 anys com a professor de secundaria i ja ràpidament vaig muntar una empresa de serveis educatius que he tingut durant 28 anys. Vaig adonar-me que podia ajudar a molta gent i vaig formar-me com a coach educatiu, empresarial i creixement personal i des de fa 16 anys que tinc consulta i vaig per centres educatius i empreses ajudant a qui ho necessiti amb xerrades i formacions.

També ens agradaria coneixer la teva faceta d’escriptor de llibres de parenting per ajudar a famílies amb nens, nenes i adolescents.

Si tot el que he après en aquests 30 anys els vaig plasmant en diferents llibres. Dels dos que estic més satisfet i que han estat molt ben acceptats són:  “21 dies buscant la felicitat” i “Quan siguem pares no ho farem mai”. Gaudeixo molt escrivint per ajudar a tothom.

És una preocupació cada cop més generalitzada l’ús descontrolat de les pantalles en la infància. Quins creus que són els principals efectes negatius d’un ús negligent en el desenvolupament cognitiu i emocional dels nens i nenes?

Les noves tecnologies han arribat per quedar-se. Les nostres vides i sobretot la dels nostres fills i filles serán més còmodes. De totes maneres cal saber introduir-les amb molta prudència perquè ja tenim estudis que demostren que l’abús de les pantalles van en contra del desenvolupament de la part prefrontal del cervell que és qui s’encarrega de la cognició i raonament de les coses. Estem fent que el nostre cervell pensi menys i això no és bo. A més cal deixar clar que una cosa és la vida digital i una altra la vida real que sovint, especialment els joves, la confonen.

I en els adolescents? Quins són els principals perills als quals s’exposen uns i d’altres?

A més del que ja us he explicat abans els joves necessiten poder tenir un entrenament per l’èxit i la frustració. En els cas de les pantalles el món que ens proporciona acostuma a ser de gratificació i excel·lència i això fa que la tolerància al fracàs sigui molt baixa. La vida dels nostres joves estarà plena de fracassos, i ells i elles estaran molt poc preparats per assumir-ho.  Cal que puguin accedir a les noves tecnologies en el moment adequat i amb un control del temps d’ús controlat.

Com creus que s’hauria de regular aquest consum digital en les diferents edats? Quin tipo de consum recomanes que se’n faci?acompanyament pantalles infants us responsable

En el dia a dia dels joves i també dels adults el consum digital és pràcticament inevitable. A la feina, a l’escola, ….  El que cal controlar és el consum quan ja no és tan necessari, vull dir que en els moment de lleure cal saber combinar el lleure digital amb d’altres coses que ens allunyin les pantalles del nostre quefer. Si sumem al final del dia una cosa i l’altre és quan segur que distorsiona la nostra capacitat d’entendre la universalitat del món, es poden, s’han de fer coses sense pantalles.

Si anem a caminar per la muntanya amb els nostres fills si us plau que deixin el mòbil a casa.

Cal treballar la idea que les noves tecnologies es poden utilitzar quan toquen però que tenim una diversitat de coses en les quals no són necessàries.

Com creus que poden les famílies i els educadors gestionar de manera efectiva els usos i temps de pantalla dels seus fills?

La paraula clau aquí és comunicació. Els nostres joves no són pas babaus. Cal acompanyar-los de manera real i efectiva en la utilització dels aparells de manera clara i directa. Cal parlar tranquil·lament dels avantatges i dels perills, cal generar confiança per crear un entorn de seguretat compartit en què es pugui parlar de tot, també dels continguts que és poden veure i els que potser cal analitzar amb més calma.

Cal parlar tranquil·lament dels avantatges i dels perills, cal generar confiança per crear un entorn de seguretat.

Els joves volen referents, el que cal és entendre que ells estan en una etapa que necessiten descobrir coses i aquí és quan els hem d’acompanyar.

Per tant no pot ser que una nena de 12 anys estigui dues hores sola tancada a la seva habitació amb un mòbil a les mans. 

Els educadors que triomfen són els que han sabut integrar el mòbil de manera coherent i endreçada a les seves sessions, sembla difícil però no ho és.

Xarxes Socials i dispossitius a l’adolescència

selfie adolescent importancia us responsable pantalles

Molts adolescents es creen perfils a les xarxes socials i reben inputs que els poden afectar a la autoestima i desenvolupament… Com creus que afecten les xarxes socials al benestar emocional dels adolescents? 

El creixement emocional dels adolescents és determinant en les seves vides posteriors. Penseu que en aquesta etapa de la vida ells estan fent processos neurològics com la poda neuronal i l’explosió hormonal, un volcà en ebullició. Les xarxes social és una exposició absoluta de tot el que esdevé en el món i per tant més que fer una prohibició d’elles, que sempre serà difícil de controlar, caldrà fer un molt bon acompanyament de tot el que en elles es pot veure. Aquest acompanyament ha de venir dels adults. Família i professors seran determinants.

Més que fer una prohibició d’elles, que sempre serà difícil de controlar, caldrà fer un molt bon acompanyament de tot el que en elles es pot veure.

A quina edat creus convenient que un nen o adolescent disposi d’un mòbil o ordinador propi?

Cada persona madura de manera diferent. No podem establir una regla general per a tothom. Els nens han de tenir pantalles quan siguin capaços de gestionar-les des de tots els punts de vista. Comprensió del temps d’ús i preparació pels continguts.

Cal regular-ne l’ús? 

I tant, sense cap mena de dubte.

El responsable és l’adult.

Quins consells de seguretat en línia donaries per a famílies amb nens i nenes adolescents que ja tenen dispositiu?

La seguretat absoluta no existeix per tant continuo defensant l’acompanyament permanent per saber destriar allò que és segur i el que no ho és. No podem donar un dispositiu als joves i despreocupar-nos-en. Cal ser-hi presents.

No podem donar un dispositiu als joves i despreocupar-nos-en.

Com creus que es pot ajudar als més joves a equilibrar la seva vida en el món digital amb les experiències en el món real?

Universalitzant la vida dels infants. Els nens i nenes han de viure experiències reals i experiències digitals. I així ampliar un ventall de possibilitats per entendre el món en què viuen. Hem d’oferir ambdues visions i saber-les confrontar perquè descobreixin les seves diferències. D’aquesta manera sabran quan els convé una o l’altra i la gratificació que tenen les dues de manera separada.

Els nens i nenes han de viure experiències reals i experiències digitals.

Mirant el futur i la evolució del món laboral: Creus que serà indispensable una bona formació en competències digitals?

Segur que sí.  La competència digital es indispensable pel futur dels nostres joves. Cal que la dominin sense cap mena de dubte. Això no vol dir que perdin la visió humanista de la vida i les coses que han d’estar allunyades d’una pantalla. Entre jugar a tennis en una pista o mitjançant una pantalla han de triar sempre o gairebé sempre una pista.

Preguntes extres especialitzades en temes de vital importància com ara el Bulling, addiccions i el desenvolupament més primerenc.

pantallas bebes

L’exposició a les pantalles en edats primerenques (0-3 anys) afecta d’alguna manera al desenvolupament del llenguatge?

Afecta a absolutament tot, especialment a la seva adequació al medi natural. Perquè un infant d’aquestes edats integri el seu esquema motor ha de rodolar pel terra per saber com son les seves diferents superfícies corporals i això és impossible fer-ho  en una pantalla.

De 0 a 3 de pantalles res.

addiccions pantalles

Quins són els efectes de l’addicció a les pantalles en els adolescents ? Quins consells podríem donar a les famílies per no arribar en aquest punt ?

Les repercussions poden ser moltes i de diferents àmbits però de manera general diré que abusar d’una cosa que presenta gratificació fa augmentar el nivell de dopamina en el nostre organisme. La dopamina en gran quantitat ens pot portar a comportaments reiterats i addictes igual que amb el tabac o les drogues i quedar enganxat al consum de pantalles ja és una situació que ens trobem a la consulta mèdica. Cal introduir les noves tecnologies de manera molt progressiva i amb l’equilibri temporal precís. Ara mateix a la meva consulta és el tema estrella. Adolescents enganxats a les pantalles.

Abusar d’una cosa que presenta gratificació fa augmentar el nivell de dopamina en el nostre organisme.

ciberbulling

També, el bullying ha arribat al món digital. Com prevenir-lo? Quins creus que són els protocols davant d’un cas de ciberassetjament?  

El bullying presencial ara pràcticament ja no existeix. Ara aquesta pressió s’ha traslladat al món digital. El bullying ara es fa el diumenge a la tarda des de casa i amb un ordinador.

Jo diria que l’èxit de tot plegat torna a ser la comunicació. Trencar el silenci. El bullying i ciberbullying s’alimenta de la por i dels silencis que es generen davant dels casos d’assetjament. Hem de parlar molt amb els nostres fills i alumnes perquè tinguin clar que en cas de ser víctimes o coneixedors d’aquests comportaments els han de denunciar amb les mesures de protecció necessàries, parlant amb els pares o tutors. Quan aconseguim trencar aquesta por a parlar tindrem molt de guanyat.

El bullying ara es fa el diumenge a la tarda des de casa i amb un ordinador.

Trencar el silenci. El bullying i ciberbullying s’alimenta de la por i dels silencis que es generen davant dels casos d’assetjament.

 

Moltes gràcies Joan Carles per compartir informació de tant valor per a les famílies amb nosaltres! 🙂

L’entrevista amb Joan Carles Folia ens ha ofert perspectives profundes i consells pràctics sobre com navegar en l’època digital amb els joves. Les seves reflexions sobre l’impacte del consum de pantalles, l’ús de les xarxes socials i la importància de l’equilibri entre el món digital i la realitat ens proporcionen eines valuoses per afrontar els desafiaments d’aquesta era tecnològica. Si desitgen saber més sobre el nostre col·laborador especialista i la seva contribució a la comunitat de Scratch Barcelona, us animem a visitar la seva pàgina web.

Allà podreu trobar una gran quantitat de recursos, articles i informació adicional que poden ser de gran ajuda per a famílies i educadors en aquest viatge digital.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.