MochiCard, nou recurs de robòtica educativa
Scratch Barcelona, entitat especialitzada en la impartició d’activitats extraescolars tecnològiques creada l’any 2015, ha desenvolupat un nou producte robòtic fruit de les necessitats educatives d’aquest curs.
L’equip està format per Natàlia Pujades, CEO i fundadora, Domingo Alcalà, el CTO i desenvolupador principal. I 12 formadors i formadores especialitzats en l’ensenyament de la robòtica.
Scratch Barcelona ja havia innovat en el sector de la robòtica educativa anteriorment amb el desenvolupament del Mochi-Robot. Un robot educatiu per a fer la robòtica més atractiva als nens i en especial a les nenes.
Mochi Robot va ser seleccionat i va entrar en el programa d’incubació de Barcelona Activa el Desembre de 2019, programa que ha acabat a inicis de Març 2021.
La missió de Scratch Barcelona es preparar els alumnes el millor possible per a les feines tecnològiques de futur. Ensenyar-los programació de forma divertida amb les eines efectives per al seu creixement i alimentar inquietuds tècnològiques.
Innovació en robòtica educativa
La proposta de valor no és només fomentar l’educació tècnica sinó desenvolupar i innovar constantment.
Internament es desenvolupen noves eines educatives tant per ensenyar aquestes habilitats de forma presencial com virtual. Intentant que aquestes siguin fàcils d’integrar i manegar a les escoles.
El feedback directe dels estudiants ajuda a detectar quins són els exercicis que més agraden per crear eines que permetin desenvolupar el màxim de projectes.
Neix MochiCard
Mochi Card és una tarjeta electrònica programable que permet a través de diferents sensors interactuar amb el medi i amb projectes de programació.
L’entorn de programació és Snap4Arduino del Citilab de Cornellà. Un entorn de software lliure gratuït similar a Scratch que permet a més programar Hardware. Una de les grandeses d’aquest software és que permet programar plaques electròniques i programar videojocs al mateix temps.
Al tractar-se d’un recurs individual permet realitzar les pràctiques tant des de l’aula com des de casa en cas que sigui necessari. La placa es programa de forma online, sense la necessitat de compilar.
La tarjeta consta de:
- 3 botons programables. Se’ls poden assignar accions com per exemple guiar el personatge d’un videojoc.
- Un sensor de lluminositat que permet per exemple programar un paisatge que evolucioni de dia a nit en funció de la intensitat de llum que hi hagi.
- Un sensor de temperatura, que permet programar un videojoc on aplicant calor a la placa s’elevi un globo aeroestàtic.
- Un led RGB programable que permetrà personalitzar qualsevol llum de color.
- Una matriu de Leds, per emetre textos, ullets personalitzats o petits videojocs d’arcade.
IoT als col·legis
Fins ara s’ha sentit molt a parlar del concepte de robòtica educativa, però aquest recurs va més enllà de la robòtica i entra de ple en el sector d’Internet of Things.
L’internet de les coses consisteix en connectar dispositius a les reds i poder-los gestionar.
Quan els alumnes gestionen diferents senyals que emeten els sensors, i creen programes que les interpreten, estan treballant el IoT, un sector amb molt de futur
– Natàlia Pujades (Scratch Barcelona)
Els reptes d’aquest curs escolar 2020-2021
Aquest curs escolar ha estat un repte, tant pels centres educatius com les famílies. Que han hagut d’adaptar-se per a fer el curs tant presencial com online. Molts estudiants estan realitzant modalitats semipresencials híbrides. Això vol dir que tenen classes presencial però de tant en tant fan algunes classes en remot.
Adaptació de la robòtica
Existeixen moltes eines per desenvolupar pràctiques de robòtica però la gran majoria es solen treballar en grup. Avui dia és complicat compartir materials degut a la situació sanitària.
Com a mestra de primària, aquest any estic realitzant una substitució en un CRP i he detectat que no s’està prestant material de robòtica a les escoles per la situació complicada de la pandèmia, ja que els kits propicien el treball cooperatiu i aquest any no és l’ideal per fer-ho. Són necessaris materials que s’adaptin a la situació actual.
– Sara Burgueño (Mestra i substituta a un CRP)
El període de confinament
Durant el confinament de l’any passat l’equip de Scratch Barcelona i alguns estudiants es van unir a distància per a fabricar en 3D material sanitari. Alguns estudiants van apèreixer a la revista Forbes per les tasques socials que varen realitzar.
L’últim trimestre de l’any passat es van realitzar les classes via videoconferència, utilitzant simuladors online de robots educatius.
Aquest curs els alumnes treballaran amb la MochiCard i podran sentir la màgia de la programació a les seves mans.